De vmbo-leerlingen van Zomercampus010 zijn maandag 17 augustus 2020 begonnen met het programma van de voor-examenleerlingen. De leerlingen zullen de komende periode aan de slag gaan met het bijspijkeren van hun kennis. Daarbij krijgen de jongeren de mogelijkheid mensen uit het bedrijfsleven te ontmoeten. De redactie van Zomercampus010 nam dinsdag 18 augustus een kijkje bij het Vak College Hillegersberg.
Het programma voor de leerlingen uit 3 vmbo wordt verzorgd door Stichting Meester Rembrandt. Deze kersverse stichting zet zich in voor het onderwijs. Dit doen ze door vakmensen en organisaties te vragen om kosteloos hun kennis en kunde over hun professie te delen op scholen. Op het zelfsturende platform kunnen zowel docenten als leerlingen professionals vinden die bereid zijn om te vertellen over hun werkwereld. ‘’Wij werken zo dat we ons afvragen: Waar heeft de leerling behoefte aan? Wat wil de leerling leren? Zo werk je aan zelfontplooiing in de grootste zin van het woord. We willen kennis en kunde de klas in halen’’, vertelt coördinator voor de vmbo-leerlingen en ambassadeur van Stichting Meester Rembrandt Jacob-Jan van der Marel. Partner Hermen Blok vult hem aan: ‘’Als docent kun je heel veel vertellen en je kunt je leerlingen veel leren, maar sommige dingen weten professionals nu eenmaal beter! Hoe tof is het dat leerlingen nu zelf aan de bel kunnen trekken en kunnen aangeven wanneer ze meer over iets willen weten! Daarbij geef je hen de mogelijkheid om zich beter te oriënteren voor een vervolgopleiding. Wij willen dat het normaal wordt om als docent iemand uit de samenleving de klas in te trekken.’’
Vijftienjarige Jin van het Wolfert College Rotterdam (onder de mentoren beter bekend als ‘de hiphop-held’), vertelt dat hij afgelopen maandag meteen mocht dansen tijdens de teambuilding workshop. ‘’De hype was echt geweldig. Ik mocht dansen en later vroegen ze me om wéér te dansen. Iedereen vond het heel goed, maar ja ik vind het eigenlijk gewoon normaal.’’ De bescheiden Jin legt uit hoe hij heeft leren dansen: ‘’Ik zoek gewoon filmpjes op en dan dans ik het na op feestjes of gewoon op straat.’’ Dat Jin niet van stilzitten houdt blijkt ook uit zijn motivatie om mee te doen aan de Zomercampus. ‘’De vakantie verliep toch al niet zoals verwacht door corona. Ik hou niet van niks doen en toen kwam dit op mijn pad. Het is gratis, ik kan mijn economie en wiskunde skills verbeteren én er zijn activiteiten gepland. Daarom besloot ik mee te doen aan de Zomercampus010’’, vertelt hij.
Mentor Mark (29) weet als geen ander waarom de afwisseling van activiteiten en leren goed werkt voor de jongeren. ‘’We zijn allemaal vijftien geweest. Mij had je toendertijd echt niet blij gemaakt met twee weken blokken in de zomer, maar juist die afwisseling van leren, activiteiten en sprekers maakt het leuk en motiverend.’’
De mentoren houden elke dag bij hoe het is gesteld met hun groepje leerlingen. Er wordt gepeild hoe het loopt tijdens de bijlessen en er wordt aan de leerlingen gevraagd wat ze de komende periode nog willen bereiken. ‘’Door de leerlingen een bepaalde verantwoordelijkheid en veel persoonlijke aandacht te geven, zie je dat ze deze serieus nemen en gemotiveerder te werk gaan. Dat is mooi om te zien’’, aldus Mark.
Zo zat Anna (16) ook niet per se te wachten op een intensieve leerzomer. ‘’Door corona heb ik een grote achterstand opgelopen. Opeens stonden de lessen totaal stil en is vooral mijn Engels erg achteruitgegaan. Daarom stond ik niet op overgaan naar de vierde. Toen mijn mentor vertelde dat ik toch over mocht gaan als ik deze kans aangreep, besloot ik me in te schrijven. Het is pas de tweede dag, maar de lessen Engels helpen wel!’’
De bijlessen worden verzorgd door Stichting Leren Voor De Toekomst. ‘’Het is een super-initiatief! De leerlingen kunnen zo met een voorsprong het nieuwe schooljaar beginnen’’, vertelt coördinator van Stichting Leren voor de Toekomst Kim (25). ‘’Het is ook zo mooi dat burgemeester Aboutaleb het hier in Rotterdam zo stimuleert en erachter staat. Zelf kom ik uit Amsterdam en daar zijn ze helaas nog niet zo ver. Hier krijgen de leerlingen de aandacht en de discipline die ze hebben gemist tijdens de lockdown. De leerlingen vertelde me hoe ze tijdens de online lessen van school zichzelf op aanwezig zette en vervolgens doorsliepen of iets anders gingen doen. Dat stukje discipline en aandacht hebben ze gewoon nodig.’’
De dag wordt afgesloten met een bijzonder gastcollege van viroloog Annemiek van der Eijk. Hermen Blok: ‘’Vandaag hebben we een viroloog uitgenodigd. Als de leerlingen algemene kennis opdoen, hoop ik dat ze hun meningen kunnen aanpassen of aanscherpen. Hoe groter hun kennis, des te minder zijn ze gevoelig voor conspiracy theorieën en misvattingen die ze dagelijks op sociale media tegenkomen. Zo komen ze bijvoorbeeld op Facebook tegen dat corona niet bestaat of dat het een act is van de overheid, maar door Annemiek uit te nodigen bieden we de leerlingen een tegengeluid van iemand die elke dag met virussen bezig is. Zo verandert hun blik wellicht.’’
Na een korte introductie van Annemiek is er ruimte voor alle vragen waar de leerlingen meezitten omtrent corona. Onderstaand een aantal interessante vragen van de leerlingen met de antwoorden van viroloog Annemiek van der Eijk.
Hoe zit het nu eigenlijk bij Feyenoord? Als er wordt gescoord omhelzen ze elkaar gewoon en is er geen sprake van anderhalve meter afstand… Hoe zit dat?
‘’Voetballers worden elke week getest. Dat geldt ook voor andere sporters. Wanneer een sporter ook maar één symptoom heeft wordt hij meteen weer getest. Zo worden er wekelijks bij Feyenoord wel 57 testen afgenomen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ze wanneer ze positief getest worden niet mogen spelen en in quarantaine moeten. Zo kunnen we toch van sport genieten en kunnen de sporters veilig hun werk doen.’’
Ik denk dat de Amerikaanse overheid het virus heeft gemaakt. Wat denkt u daar over? Is het mogelijk om een virus te creëren?
‘’Biotechnisch gezien is het mogelijk om een virus te maken, maar geloof mij, corona is niet gemaakt door welke overheid dan ook. Infecties zijn van alle tijden. Zo hebben we al heel wat virussen onder controle gekregen. Wat het echter anders maakt dan eerdere virussen is dat de maatregelen nu zo streng zijn omdat het een agressief virus is. Dit hebben jullie nog nooit meegemaakt. Jullie worden er nu zo mee geconfronteerd omdat het zo heftig is.’’
Werken mondkapjes eigenlijk wel?
‘’Ik zal goudeerlijk tegen jullie zijn… Wanneer je in het ziekenhuis een medisch mondkapje en beschermend pak en handschoenen draagt, werkt het weldegelijk. Dokters die deze pakken dragen zijn zich er allereerst heel erg van bewust dat ze moeten oppassen. Zo zijn ze ten eerste erg voorzichtig en daarbij gooien ze het hele pak na de werkdag weg. Het virus dat wellicht op het pak zit, wordt dus weggegooid. Maar op het moment dat jullie naar de stad gaan en daar jullie mondkapje uit je zak vissen, opdoen, afdoen, even aan je neus kriebelen, weer in je broekzak en wanneer je naar huis gaat met het OV hem weer opdoet, werkt het niet. Het virus zit dan niet meer aan de buitenkant van het mondkapje, maar kan door het vele aanraken overal zitten. Wel houdt het de grotere speekseldruppels tegen, maar echt werken doet het niet. De Rotterdamse gemeente hoopt dat het dragen van de maskers bewustheid oproept. Dat is ook belangrijk. We zitten nu eenmaal in een pandemie en we moeten ons gezamenlijk aanpassen.’’
Hoe lang gaat dit nog duren?!
‘’We zijn goed op weg met een vaccin, maar deze moet eerst zo getest worden dat we zeker weten dat het een veilig en goed vaccin is. Dat kan helaas nog wel een poos duren.’’
Het afgelopen schooljaar heeft Stichting Campus Nederland naschoolse programma's georganiseerd op verschillende scholen uit het primair onderwijs. Wij spraken met een aantal leerlingen over hun ervaring tijdens het naschoolse programma, lees hieronder verder.
Lees verderOp 28 november 2024 vond de landelijke bijeenkomst van het programma School & Omgeving van de Gelijke Kansen Alliantie plaats. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de Rotterdamse coalitie SchoolRijk010.
Lees verderDe vierde editie van Herfstcampus010 vond plaats van 28 oktober t/m 1 november op 11 verschillende basisscholen in Rotterdam. Deelnemers volgden gedurende de Campusweek diverse workshops en clinics op het gebied van sport, kunst & cultuur, natuur en techniek. Lees hier meer over hoe de deelnemers van Herstcampus010 de Campusweek hebben ervaren!
Lees verderBen je als schoolleider of bestuurder op zoek naar een effectief en waardevol programma voor je leerlingen? Lees hier meer of neem via onderstaande button contact met ons op voor meer informatie!
Neem contact op!