Drie dagen lang hebben de deelnemers van Zomercampus010 samen met De Havenloods en Het Veerhuis gewerkt aan een eigen artikel over onderwerpen die spelen binnen hun wijk. Deze artikelen worden ook daadwerkelijk gepubliceerd in de (online)krant van De Havenloods! Interviewen, fotograferen en schrijven kwamen allemaal aan bod tijdens deze driedaagse workshop. Lees in dit artikel hoe de leerlingen van OBS Finlandia met veel enthousiasme de rol van een echte journalist vervulden.
Stichting Campus Nederland en De Havenloods hebben in de zomer van 2020 voor het eerst samengewerkt tijdens de allereerste editie van Zomercampus010. Deze Rotterdamse krant belicht met haar berichtgeving veel positieve verhalen die zich in de stad afspelen. Daarnaast draagt De Havenloods graag bij aan de samenleving, ook met het oog op de kleine Rotterdammer.
Wij spraken Emile van de Velde, eindredacteur van De Havenloods: “Drie jaar geleden ontstond Zomercampus010, waar we met 4.500 deelnemers een krant van 56 pagina’s hebben gemaakt. Het is een van de mooiste dingen die ik ooit heb gemaakt,” vertelt Emile. Nu, tijdens de Zomercampus op basisschool de Finlandia, is De Havenloods terug om samen met schrijvershuis het Veerhuis een workshop aan te bieden. Deelnemers werken tijdens de workshop drie dagen lang aan een artikel over hun eigen wijk. Een hele mooie manier om leerlingen spelenderwijs in aanraking te laten komen met taal,” aldus Emile.
Zomercampus010 redactie
Emile van de Velde, Britte Kramer, Jet Sol & Wendy Verhoeven van De Havenloods en Carlijn Sonneveldt & Maud Verhoeff van het Veerhuis stonden als begeleiders op de groepen gedurende de driedaagse workshop. Britte Kramer, freelance journalist bij De Havenloods, vertelt hoe de eerste dag er uit zag: “We zijn gestart met uitleggen hoe het bij een krant werkt en hoe een redactie eruitziet. Met de leerlingen werd gebrainstormd over onderwerpen die spelen binnen de wijk en over vragen die aan buurtbewoners gesteld kunnen worden over deze onderwerpen.’’
De leerlingen werden verdeeld in drie groepjes op basis van de gekozen onderwerpen. Op de tweede dag van de workshop gingen de leerlingen de straat op om mensen in de wijk te interviewen en te fotograferen. “Voorafgaand aan de interviews hebben we de kinderen handige tips meegegeven. Wanneer je aardig en beleefd op iemand afstapt en je uitlegt wie je bent en waarom je dit doet, dan zijn mensen heel snel bereid om mee te werken. Een mooie levensles om mee te geven aan de leerlingen,” vertelt Britte. Er waren een aantal kinderen die het best spannend vonden om mensen op straat te interviewen. Britte: “We motiveerden de leerlingen om het toch te proberen, nadat ze het hadden gedaan straalden ze van zelfvertrouwen. Ze liepen dan ook direct naar andere mensen toe om hen vragen te stellen. Ik was echt supertrots op ze!”
Columnist Jet Sol helpt de leerlingen bij het uitwerken van hun interview
Jet, columnist bij De Havenloods, deelt een mooi voorbeeld over één van de straatinterviews: “De leerlingen waren heel verbaasd dat een mevrouw die aan het hardlopen was, met oordopjes in, voor ons stopte. Ik vertelde hen toen: doordat jullie zo vriendelijk en open waren is de mevrouw gestopt.”
Op de derde en laatste dag van de workshop was het tijd om de interviews uit te werken. Jet vertelt het volgende over de schrijfsessie: “Het schrijven ging ontzettend goed. De leerlingen hadden intuïtief goed door hoe je een verhaal schrijft, met hier en daar wat aanwijzingen ontstonden er mooie artikelen. Ik was aangenaam verrast! Ze hebben echt hard gewerkt en écht samengewerkt. Ze gingen met elkaar in overleg over woordkeuzes en tekstopbouw. Wat mij opviel is dat de leerlingen elkaar probeerden aan te vullen en niemand lachte elkaar uit als iets misschien niet in één keer lukte’’. Carlijn, projectleider van het Veerhuis, sluit zich aan bij Jet: “Over twee weken staat deze pagina in de Havenloods, met leuke foto’s erbij. De kinderen waren echte journalisten!”
In de schoenen staan van een journalist
Deelnemer Filiznur (11) uit groep 8 vertelt over de workshop: “Ik vond het leuk om mensen te mogen interviewen op straat. Dit heb ik eerder gedaan toen ik meedeed aan Zomercampus010 in 2020. Toen moesten we ook vragen stellen aan mensen op straat voor de krant. Ik vond het niet spannend om te doen, omdat ik het dus al vaker gedaan had. Ik heb deze Zomercampus geleerd om antwoorden goed op te schrijven. En om altijd vriendelijk te zijn als je op mensen afstapt. Zo moet je oudere mensen met ‘u’ aanspreken in plaats van ‘je’”
Filiznur en haar groepje kozen het onderwerp ‘sport en gezondheid’, heel toevallig kwamen zij ook een mevrouw tegen die aan het hardlopen was. Filiznur vertelt: “We hebben over deze vrouw geschreven omdat zij het beste bij ons onderwerp past. We vroegen haar of ze op een sport zit en welke. Ze antwoordde dat ze op thaiboxen en hardlopen zit. Ook vroegen we of ze rookt of vaped, dat doet ze niet. Dus ze leeft gezond,” aldus Filiznur.
Wijkbetrokkenheid creëren
De artikelen die de leerlingen hebben geschreven komen ook allemaal echt in de krant te staan. Emile vertelt dat De Havenloods en Het Veerhuis leerlingen met deze workshop in aanraking willen laten komen met taal, door hen iets te laten schrijven over hun eigen buurt: ‘‘We zijn tenslotte ook een lokale krant. Hiermee willen wij bijdragen aan de betrokkenheid binnen de wijken van Rotterdam. Bijvoorbeeld het onderwerp ‘troep op straat’. Wanneer de kinderen een stukje voor in de krant schrijven over hun eigen wijk, bereik je waarschijnlijk ook hun ouders en de buren en de familieleden.’’
Britte vertelt dat veel leerlingen het de eerste dag hadden over auto’s die veel te hard rijden in de wijk: “Je merkt dat het heel erg leeft onder de kinderen en dat zij zich er echt druk om maken. Tijdens de interviews op straat kwam het onderwerp ook aan bod. Een man die geïnterviewd werd zei tegen de kinderen dat ze moeten blijven knokken voor hun veiligheid. Dit had een grote impact op de leerlingen.”
Een groot succes!
De aanbieders van de workshop hebben de dagen op de Finlandia als geweldig ervaren! Jet: “Ik heb het wel vaker gedaan, maar deze Zomercampus krijgt van mij een 10+. De organisatie was top en bracht heel veel positiviteit. Iedereen was zichtbaar aan het genieten van wat ze aan het doen waren, hier reageerden de kinderen weer heel goed. Een heel groot compliment aan iedereen!”
Carlijn van het Veerhuis kijkt ook zeker erg positief terug op de afgelopen dagen bij de Finlandia: “Ik was erg onder de indruk van de creativiteit en zelfstandigheid van de leerlingen, ze waren stuk voor stuk ontzettend lief en enthousiast.”
De artikelen van de kinderen zullen worden gepubliceerd op 1 september in (online)krant De Havenloods. Wij kijken hier ontzettend naar uit!
Op 28 november 2024 vond de landelijke bijeenkomst van het programma School & Omgeving van de Gelijke Kansen Alliantie plaats. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de Rotterdamse coalitie SchoolRijk010.
Lees verderDe vierde editie van Herfstcampus010 vond plaats van 28 oktober t/m 1 november op 11 verschillende basisscholen in Rotterdam. Deelnemers volgden gedurende de Campusweek diverse workshops en clinics op het gebied van sport, kunst & cultuur, natuur en techniek. Lees hier meer over hoe de deelnemers van Herstcampus010 de Campusweek hebben ervaren!
Lees verderDe eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn voorbijgevlogen, en dat betekent dat Herfstcampus010 alweer voor de deur staat. Om alvast een voorproefje te geven en de spotlight te richten op onze waardevolle samenwerkigspartners, gingen we in gesprek met drie workshopaanbieders.
Lees verderBen je als schoolleider of bestuurder op zoek naar een effectief en waardevol programma voor je leerlingen? Lees hier meer of neem via onderstaande button contact met ons op voor meer informatie!
Neem contact op!