Afgelopen week vonden er voor het eerst Campusdagen plaats voor de leerlingen van het Marnix Gymnasium. De leerlingen kregen, verdeeld over twee dagen, workshops en gastlessen in verschillende thema’s. Hoe vonden de leerlingen de workshops en gastsprekers? En hoe heeft de afdelingsleider de Campusdagen ervaren? Je leest het in dit artikel.
Samen tegen armoede
In de interactieve gastles van Bureau CAP werd gesproken over de impact van financiële beperkingen en ongelijke kansen. Leerlingen leren over de invloed van armoede op hun leven, van beperkte toegang tot middelen tot verminderde kansen op succes. De workshop bood een open platform voor discussie en het delen van persoonlijke ervaringen. Dit leidt tot meer bewustwording, maar ook tot meer empathie en de motivatie om bij te dragen aan een rechtvaardigere samenleving.
Ook bij Nisa (15) maakte de gastles een impact: “Ik wist niet wat ik kon verwachten van de workshop Samen tegen armoede, maar toen ze begon te vertellen sprak het me direct aan en was het een reality check. Ze sprak over verschillende soorten armoede. Daar kon ik een aantal mensen die ik ken aan linken, dus dat schudde me wel wakker. Na deze presentatie gingen we naar de drumles. Dat was wel fijn, hier konden we onze energie losgooien.”
Duurzame kleding
Tijdens de workshop Modebaas hebben de leerlingen geleerd hoe zij bewuste keuzes kunnen maken bij het kopen van kleding. De groepen werden in tweeën verdeeld, waarin de ‘fast fashion’ groep onder tijdsdruk en zonder fouten een muts of sok in de breimachine moest maken. De ‘fair fashion’ groep had daarentegen alle tijd om aan de slag te gaan. Op deze manier ervaren de leerlingen zelf hoe belangrijk goede werkomstandigheden zijn. De workshop moedigde de leerlingen aan om actief bij te dragen aan een toekomst waarin duurzaamheid en gelijkwaardigheid centraal staan.
Michiel (15) nam deel aan de workshop. Hij vertelt: “Bij de Modebaas workshop hebben we naast leren breien, ook informatie gekregen over de mode-industrie. Ik wist niet dat de werkomstandigheden van sommige kledingfabrieken zo slecht waren. Ik denk dat ik nu wel bewuster ga kijken waar ik kleding koop. Op internet kan ik opzoeken welke merken wel en welke merken ik niet meer wil kopen door de slechte werkomgeving.”
Andere workshops die de leerlingen volgden, bestonden onder andere uit een debatworkshop en Algemene Muzikale Vorming. In de workshop ‘De financiële gastles’ werden ze meegenomen in de psychologie achter financiële beslissingen, wat hen inzicht gaf in de keuzes die mensen maken rondom geld. Afdelingsleider Luuk Bijl vertelt enthousiast over de Campusdagen: “Er zijn activiteiten aangeboden die normaal niet in ons programma zitten. Daar hebben wij niet altijd de tijd voor, dus het is verrijkend voor het aanbod.”
Over de samenwerking met Campus Nederland zegt hij verder: "Wij hebben gekozen voor CampusNL omdat we zochten naar een partij die ons kon helpen gedurende een aantal studiedagen. Het contact vooraf verliep erg soepel waardoor we makkelijk tot een mooi plan konden komen. De medewerkers komen erg betrouwbaar over, hebben alles onder controle en zijn goed voorbereid. Niets dan lof dus.”
De eerste Campusdagen waren een groot succes. We kijken uit naar het organiseren van nog meer toffe CampusNL programma’s voor de leerlingen van het Marnix Gymnasium!
De vierde editie van Herfstcampus010 vond plaats van 28 oktober t/m 1 november op 11 verschillende basisscholen in Rotterdam. Deelnemers volgden gedurende de Campusweek diverse workshops en clinics op het gebied van sport, kunst & cultuur, natuur en techniek. Lees hier meer over hoe de deelnemers van Herstcampus010 de Campusweek hebben ervaren!
Lees verderDe eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn voorbijgevlogen, en dat betekent dat Herfstcampus010 alweer voor de deur staat. Om alvast een voorproefje te geven en de spotlight te richten op onze waardevolle samenwerkigspartners, gingen we in gesprek met drie workshopaanbieders.
Lees verderVan 2 t/m 10 oktober vond op OBS Kasteel Spangen de Boekenweek plaats voor leerlingen van groep 3 t/m 8. Gedurende deze week namen de leerlingen deel aan verschillende activiteiten rondom de Kinderboekenweek. Zo kregen zij bezoek van kinderboekenschrijvers Annejan Mieras en Jolien Janzing, en van kinderboekenillustrator Tjarko van der Pol.
Lees verderBen je als schoolleider of bestuurder op zoek naar een effectief en waardevol programma voor je leerlingen? Lees hier meer of neem via onderstaande button contact met ons op voor meer informatie!
Neem contact op!